Axe 1 : Fondements scientifiques de la théorie de la conception

 

Arrighi, P.-A., Le Masson, P., and Weil, B. (2014). “Addressing constraints creatively: how new design software helps solve the dilemma of originality and feasibility ».” Creativity and Innovation Management, Published on line Oct 2014.

  

Kazakç? A. Osman. (2014) Conceptive Artificial Intelligence: Insights from design theory, International Design Conference DESIGN2014, Croatie.

Akin Kazakçi a obtenu l’Outstanding Paper Award de la conférence « Design 2014 » pour son papier « conceptive artificial intelligence: insights from design theory ».

 

Kroll, E., Le Masson, P., and Weil, B, (2014). Steepest-first exploration with learning- based path evaluation: uncovering the design strategy of parameter analysis with C–K theory. Research in Engineering Design (Res Eng Design). Published online : 18 july 2014

 

Le Masson, P., Weil, B., and Kokshagina, O. (2015). “A new perspective for risk management: a study of the design of generic technology with a matroid model in C-K theory.” Principia Designae Pre-Design, Design, and Post-Design – Social Motive for the Highly Advanced Technological Society, T. Taura, ed., Springer, Tokyo pp. XXVII, 239 p

 

Schmid, AF., Hatchuel, A. (2014) On generic Epistemology. Angelaki, Journal of Theoretical Humanities, 2014, 19 (2), pp.131-144

 

 

Axe 2 : Outils collectifs du raisonnement dans l’inconnu et nouvelles formes d’organisation pour la conception innovante

 

Börjesson, S., Elmquist, M., and Hooge, S. (2013). « The challenges of innovation capability building: Learning from longitudinal studies of innovation efforts at Renault and Volvo Cars. » Journal of Engineering and Technology Management, vol. 31, January-March 2014, 120-140.

 

Elerud?Tryde, A., and Hooge, S. (2014). Beyond the Generation of Ideas: Virtual Idea Campaigns to Spur Creativity and Innovation. Creativity and Innovation Management.

 

Hatchuel, A. (2014). L’entreprise comme création collective, une mission à réinventer, pp178-202, Ouvrage collectif sous la direction de B. Segrestin, B. Roger et S. Vernac, achat viagra 25mg L’Entreprise Point aveugle du savoir, Colloque de Cerisy, Editions Sciences Humaines, 344p.

 

Levillain, K., Hatchuel, A., Segrestin, B. (2014). Normer l’entreprise pour l’émanciper ? Vers de nouvelles options juridiques, pp 307-323, Ouvrage collectif sous la direction de B. Segrestin, B. Roger et S. Vernac, L’Entreprise Point aveugle du savoir, Colloque de Cerisy, Editions Sciences Humaines, 344p.

 

Segrestin, B., Roger, B., Vernac, S. (2014). Introduction, pp 7-15, Ouvrage collectif sous la direction de B. Segrestin, B. Roger et S. Vernac, L’Entreprise Point aveugle du savoir, Colloque de Cerisy, Editions Sciences Humaines, 344p.

 

Axe 3 : Approches psycho-cognitives et culturelles de la conception innovante

 

Agogué M., Kazakçi A.O., Hatchuel A., Le Masson P., Weil B., Poirel N. & Cassotti M. (2013). « The impacts of examples on originality: explaining fixation and stimulation effects. » Journal of Creative Behavior, doi 10.1002/jocb.37.

 

Gillier, T., Piat, G., Kazakci, A., (2014). The creation of breakthrough concepts by design teams, 14th annual conference of Euram Academy of Management

Ces auteurs ont reçu le prix du meilleur papier du track « Rethinking Design Paradigm » du Special Interest

 

Axe 4 : Les Collèges de l’inconnu : régimes de conception et dynamique des écosystèmes

 

Dubois, L.-E., Le Masson, P., Weil, B., and Cohendet, P. (2014). “Co-design : de l’organisation au service de l’innovation à l’innovation au service de l’organisation.” AIMS 2014 Rennes, France, 23.

Ces auteurs ont reçu le prix du meilleur article.

 

Kokshagina O., Gillier T., Cogez P., Le Masson P., Weil B. (2014). Towards a new form of ideas contests in high-tech environment: design community building in double unknown, 74th Annual Meeting of the Academy of Management, États-Unis

  

Le Masson, P., and Weil, B. (2014). Réinventer l’entreprise : la gestion collégiale des inconnus communs non appropriables, pp238-256, Ouvrage collectif sous la direction de B. Segrestin, B. Roger et S. Vernac, L’Entreprise Point aveugle du savoir, Colloque de Cerisy, Editions Sciences Humaines, 344p.

 

Axe 5 : Création, réception et nouvelle critique de la conception

  

Amar, G. (2014). « Du transport à la mobilité – Une prospective des ruptures conceptuelles ». Revue « Transports” Numéro 487, octobre 2014

 

Coutellec, L., Schmid, A-F. (2014). « Modélisation, simulation, expérience de pensée ; la création d’un espace épistémologique. Regards à partir des œuvres de Vernadsky et de Poincaré », in : Franck Varenne, Marc Silberstein, Sébastien Dutreuil, Philippe Huhneman eds., Modéliser et simuler. Epistémologies et pratiques de la modélisation et de la simulation, tome 2, Paris, Editions Matériologiques, p. 21- 48. 3.

 

Mollon, M., and Gentes, A. (2014) The Rhetoric of Design for Debate: triggering conversation with an “uncanny enough” artefact (pp. 1–13). Proceedings of the Design Research Society International Consortium (DRS), Kazi-Tani, T. Umeå, Sweden.